The Serpent and the Rainbow (1988)

Iako se Wes Craven se zasluženo smatra jednim od najvećih majstora horora, poznat je čak i horor laicima po franšizama Nightmare on Elm Street i Scream, rjeđe se govori o ostalim ostvarenjima iz druge polovine 80. i 90. Neki od njegovih filmova su čak previđeni i među obožavaocima, a atmosferična horor drama o vraćanju mrtvih u život smještena na Haitiju, središtu crne magije i zaslužuje mnogo više pažnje.

Wade Davis je autor istoimene knjige zasnovane na činjenicama iz njegovog života, a po kojoj je nastao film 1988. Radnja prati arheologa Dennis Allena(Bill Pullman) koji nas kao narator, upoznaje sa lošim predosjećajem koji ga prati. Upoznajemo se sa sposobnim avanturistom, čovjekom koji za farmaceutsku kompaniju u najzabačenijim dijelovima Amazona nabavlja sastojke za ispitivanje. 

Susreti sa šamanom i psihodelična droga otvaraju mu vrata percepcije i budi svoju duhovnu životinju – jaguara koja ga kasnije prati i navodi u odlučujućim trenucima. Novi zadatak ga šalje da na Haitiju istraži navodno oživljavanje mrtvaca, a za pomoć je upućen na Dr. Duchamp. (Doktor je doktorica, wink wink)

Reditelj instrumentalizuje fascinaciju mističnim i predstavlja svijet Haitija iz ugla stranca. Totalitarni režim i puko siromaštvo nisu ostavili traga na duhu mještana, veselih i skromnih ljudi. Ubrzo Dennis uz pomoć lijepe doktorice Dr. Duchamp počinje shvatati da se na ovom ostrvu prepliću paganska sujevjerja sa hrišćanskim običajima. Upoznaju i oživjelog Duranda koji tvrdi da je trebao da ostane mrtav a ostali preživjeli nisu u stanju ni toliko da govore. 

Crna magija i bokor Peytrand koji je na čelu tajne policije zarobljava duše neistomišljenicima u ime diktatora Duvaliera uz pomoć praha koja izaziva privremenu smrt. Ljudi proživljaju horor svoje smrti potpuno svjesni a nemoćni da išta preduzmu.

Prvo uz pomoć bijelog maga Luciena, a onda i ekscentričnog Louis Mozarta dolazi do misterioznog praha. Iz prve ruke osjeća nadmoć Peytrauda (fenomenalni Zakes Mokae), prvo kao šefa policije a onda kao crnog maga. Psihološki triler sa horor elementima u vizijima nikada se ne oslanja samo na golemo nasilje, nego strpljivp  gradi napetu atmosferu zemlje gdje su zakoni magije zloupotrijebljeni za demonstraciju sile. Sva saznanja zapadnog svijeta ovdje ne vrijede ništa i Dennis mora da se direktnim sukobom uhvati u koštac sa samim sobom, a onda i sa Peytraudom, koji mu je, prvo fizički a onda i psihički stavio do znanja da za njega na Haitiju nema mjesta. Finalnim obračunom između Dennisa i Peytrauda grafičko nasilje i specijalni efekti dostižu vrhunac, stavljeni u svrhu realne priče o živim mrtvacima i kontroli uma.

Istraživanja ‘pravog’ Wade Davisa koji je tragao za prahom koji oživljava mrtve nisu dovela do željenih rezultata pa filmska magija preuzima tamo da gdje činjenice prestaju. Kroz živopisne predjele i nevjerovatne obrede uvjeravamo se da ovi ljudi nisu samo  praznovjerni fanatici već da u veličanju mističnog jednako kao i racionalnog pronalaze svoju unutrašnju harmoniju. Zbog vojnog puča koji se dogodio u toku snimanja, filmska ekipa se preselila u Dominikansku republiku. Craven kritikuje halapljivost društva i želju za novcem i moći kroz korumpiranu vladu i farmaceutsku industriju koji ne prezaju ni od čega da bi ostvarili svoje ciljeve. 

Smišljeno konstruisana i vješto ispričana avantura o krajevima o kojima većina ljudi može samo da mašta uz uvijek bolno otrežnjujuću realizaciju da poigravanje sa prirodnim zakonima nikada ne izađe na dobro. Bill Pullman, uz podršku ostatka ekipe ostavlja dobar utisak i zato je The Serpent and the rainbow preporuka za sve ljubitelje priča sa nejasnim granicama između stvarnog i mističnog.

2 thoughts on “The Serpent and the Rainbow (1988)

Leave a comment