American Honey (2016)

Moderni socijalni realizam u američkom filmu iznio je ružni prikaz američkog sna na svjetlost dana. Od kultnih naslova 70-ih Midnight Cowboya i Panic in the Needle Parka preko Larry Davidovog Kidsa, Harmony Korinovog poludokumentarnog Gummo i razvratnog Springe Breakersa do Sean Bakerovih radova i oskarom nagrađenog Nomadlanda, najniži staleži, siromaštvom dovedeni do očajanja, su netipični junaci koji nose privatne drame u kojima sa likovima dijelimo osjećaj intime. 

Rediteljka Andrea Arnold svoj doprinos podžanru je dala inspirisana tekstom iz New York Timesa o ekipama koje su zadužene za prodaju pretplata na časopise. Mladim ljudima od 18 do 25 godina, najčešće bez radnog iskustva, se nudi prilika za lakom zaradom i čestim putovanjima, što je veća prilika nego što će mnogi od njih imati za života. Ono što ne znaju je da je njihovo zaposlenje uvod u moderno ropstvo zbog malih dnevnica i psihofizičkog nasilja koje trpe od svojih menadžera ukoliko ne ispune zatraženu, visoko postavljenu nedeljnu kvotu.

Mlada Star sa dvoje maloljetne djece pretura po kontejnerima u potrazi za hranom dok je kod kuće čeka pripiti očuh. Kontakt očima sa Jakeom u kombiju joj daje tračak nade jer odmah dobija priliku za posao od hiperaktivnog, entuzijastičnog mladića. Bez mnogo razmišljanja djevojka prihvata ponudu i upoznaje se sa mladim kolegama iz svih saveznih država. Zajednički cilj im je prodaja časopisa po svaku cijenu, jer se u suprotnom moraju suočiti sa okrutnošću fizičkog obračuna sa ostalim članovima, čin kojim poslodavci kažnjavaju lijene i nezahvalne radnike. Oštroumna Star odmah shvata da se radi o prevari i jedino je zanima veza sa Jakeom koji služi šefici Krystal kao igračka za seks.

Razuzdani stil života i konstantno putovanje propraćeno je ogromnim količinama alkohola, narkotika i trep muzike. Dok se mladi ljudi upecani u zamku lakog novca voze po Srednjem Zapadu prava bliskost proizilazi iz zajednički provedenog vremena na putu. Laki novac je samo iluzija i nakon prvih par nedjelja svi se mire sa realnošću da moraju da kradu, varaju i otimaju pored uobičajenih metoda prodaje da bi zadovoljili apetite nezaježljive šefice Krystal. Većina njih, uključujući i Star, nema gdje da se vrati a sumnjive persone opijene moći kao Krystal ih drže u šaci za nekoliko dolara. Ljepota faune i flore ostaje u sijenci kontinuirane jurnjave za novim žrtvama za šišanje.

Uprkos bliskosti vršnjaka i imajući u vidu da je to jedina intima koji će ovi mladi ljudi spoznati, mjehur u kojem žive brzo puca, jer je tanka linija između bezazlene prodaje i teških razbojništva, prostitucije i zloupotrebe psihoaktivnih supstanci. Sva energija koju troše na besmisleno zaposlenje im ne omogućava da vide pozitivnu stranu i sve ljepote krajeva kroz koje prolaze. Uloga životinja u priči je velika, jer rediteljka često prikazuje insekte, ptice ili veće sisare u svojoj instinktivnoj borbi za preživljavanje; one se ne razlikuju mnogo od ovih mladih ljudi koji samo žele da potraže djelić svoga sna u zemlji mogućnosti i totalnih krajnosti kao što je SAD.

American honey je žargonski naziv za djevojke sa juga iz pjesme Lady Antebellum i savršeno odgovara glavnoj junakinji koja se (ne slučajno sigurno) zove Star i porijeklom iz Teksasa. Osim što je zvijezda simbol saveznih država to je i nadimak površinski najveće savezne države Lone Star (usamljena zvijezda), pa je u debitantkinji Sashi Lane oslikala tip djevojke stasale na konzervativnom, siromašnom jugu. Upravo stvari koje je definišu predstavljaju joj najveće opterećenje koje katarzično odbaci na kraju kroz ritualno pročišćenje vodom.

Rediteljka planski bira junake koji nisu profesionalni glumci, cijeli film snima ručnom kamerom, oslanjajući se potpuno na dnevnu svjetlost kao osvjetljenje. Sami glumci ni ne znaju scenario, kao dio rediteljkinog plana da se dobije na spontanosti – znaju samo ono što treba da snimaju toga dana što je impresivno imajući u vidu hronološki tok snimanja radnje i improvizaciju većine dijaloga. Svi ovi elementi doprinose dokumentarno, koncizno realističnom, uvrnutom suživotu omladine spojene željom za avanturom i zaradom. Umjetnički detalji prikazani malim stvarima kao što su svitanje prelijetanje ptica i rashlađenje psa u lokvi pred motel usred ničega prikazuju jednu sliku koja omladina ne može da vidi od vrtloga u koji ih je nanio splet životnih  okolnosti. 

Leave a comment